fustmentesvilag.hu
Oldal kiválasztása

Füstön innen és túl – a változó dohányipar

2023. márc. 07. | #körkép | 0 hozzászólás


A dohányzás immáron hat évszázados – civilizált társadalmunkban számított – története jelentős átalakuláson megy keresztül. Egy gyors kitekintő keretében, a teljesség igénye nélkül, megnézzük a dohányipar változását, és azt, hogy mi van a füstön innen és túl.

A változás fő oka az lehet, hogy 1964-ban az USA Surgeon General kutatócsoportja hivatalosan is megállapította, hogy ok-okozati összefüggés van a dohányzás és a tüdőrák kialakulása között.

Első körben a dohányipar válasza korántsem hasonlít arra az igyekezetre, amit ma láthatunk az ártalomcsökkentés vonalán. Az 1930-as és 40-es években orvosok hada állt rendelkezésre, akik állították, hogy a cigaretta nem jelent egészségügyi kockázatot, sőt, jótékony hatással van az emésztésre. Készültek saját finanszírozású tanulmányok is, miszerint egyes gyártók termékei egészségesebbek, mint a versenytársaké.

 

USA orvosi cigaretta ajanlasok

USA orvosok által ajánlott cigaretta márkák 1946-ból

A hazai helyzet

Vegyük górcső alá a magyarországi eseményeket. Noha hivatalosan csak az 1940-es-60-as évek között jelentek meg az első tanulmányok, kutatások és cikkek Amerikában a dohányzás káros hatásairól, ezen hatásokat jóval korábban felismerhették, hiszen például Magyarországon már a századfordulón is kísérletet tettek a nikotinmentes cigaretták gyártására, majd 1930-ban megalapították a Nikotex márkát és gyárat, amely kifejezetten nikotinmentes cigaretták gyártására jött létre – ezek lettek a későbbi light, super light ciagretták elődei.

Hazai fronton a második komolyabb lépés az volt, amikor 1961-ben létrehozták Luna nevű első füstszűrős cigarettát létrehozták, amely a fejletlen technológia okán nem aratott sikert, nem úgy az 1962-ben piacra kerülő Fecske, amely az első füstszűrős cigaretta volt. Ezzel gyakorlatilag hivatalosan is elismerésre került, hogy a dohánytermékek kifejezetten károsak – nemcsak a tüdőre, hanem a teljes emberi szervezet egészségre nézve, és elindult az ártalomcsökkentés trendje.

Az 1973-ban Sopianae néven kiadott füstszűrős cigaretta gyártása és fogyasztása, ez volt az az év hazánkban, amikor több füstszűrős dohányterméket adtak el, mint anélkül.

1978 mérföldkőnek számít az ártalomcsökkentés érdekében tett lépésekre. Ettől az évtől kezdve minden dohányterméken kötelező feltüntetni a „Dohányzás káros az egészségre!” feliratot. Ekkortól egyfajta kettős trend figyelhető meg – a dohányipar oldaláról, amely egyre csökkenő mértékű károsanyag tartalommal (nikotin, kátrány, szén-monoxid) gyártja termékeit, a másik a lakosság és a fogyasztók informálása és edukációja a dohányzás egészségkárosító hatásairól – kormányzati oldalról.

Innentől aztán a 80-90-as és 2000-es években komoly jogszabályi korlátozások és szabályozások láttak napvilágot. 2008-tól tilos a dohánytermékek közvetlen és közvetett reklámja, 2012-től zárt térben és közintézményekben tilos a dohányzás és ugyanebben az évben a dohánytermékek egyik oldalát különböző képekkel ellátott, fekete keretben nagyobb fekete betűkkel ellátott figyelmeztetések borítják el. 2013-tól kizárólag Nemzeti Dohányboltokban lehet dohánytermékeket vásárolni.

Az új évezred meghozta a komolyabb változást

Az események kétségkívül felgyorsultak – a kettős trend azt mutatja, hogy rohamtempóban és egyre komolyabb méreteket öltve halad előre a dohányzás visszaszorítása és az egészségügyi ártalom csökkentése.

  1. januárjától a dohánytermékek kizárólag egységes csomagolásba kerülhetnek.

A dohanymuzeum.hu oldala részletesen beszámol erről és képekben is megmutatja a közel három évtized alatt lezajló változást:

A dohánytermékek csomagolásának változása„Minden cigaretta doboza és cigarettadohány tasakja csak egyforma olajzöld színnel készülhet, semmilyen szín-jelölés, logó, a termék könnyebbségére utaló kifejezés nem használható rajta. A márkanév és az azon belüli fajta elnevezése (piros, kék, gold, stb.) csak azonos típusú és méretű betűvel szerepelhet. A doboz mindkét oldalának 70 %-át kell, hogy elfoglalja a képes-szöveges egészségi figyelmeztetés. A cigarettaszálak sem lehetnek már díszítettek, mandzsettapapírjuk csak fehér vagy parafaszínű lehet, és ezen is csak a márkanév – de a fajta már nem – tüntethető fel, szintén azonos betűvel írva. (Forrás: dohanymuzeum.hu)

Új irány

Felismerve az egészségtudatosság egyre növekvő terjedését és erejét, a dohányipar forradalmi újítását éppen az egyik piacvezető amerikai cég, a Phili Morris International kezdeményezte 2008 táján, amikor is a heat-not-burn – azaz hevítés-nem-égetés – technológia bevezetésével és a hnb alapú termékeivel több mint 95%-kal tudta redukálni a dohányzás által a szervezetbe bevitt káros anyagok mértékét.

Figyelemreméltó, hogy a gyártó és legnagyobb érdekelt oldalán konkrétan megjelenik az az állásfoglalás, hogy az a legegészségesebb, ha teljesen abbahagyjuk a dohány és a nikotin szervezetbevitelét.

Ugyanakkor a dohányipar már a kezdetek óta magas piaci profitot és rengeteg ember megélhetését biztosítja, ezért megtartva a dohányzás kevésbé káros alternatívájáért konkrét kutatólabort, fejlesztéseket és tanulmányokat indítottak el az ártalomcsökkentés mentén – ez a robbanásszerűen elterjedő hevítő készülékek, és a hozzájuk tartozó nikotinos és nikotinmentes hevítőrudak új iparágává kezdte el kinőni magát. Az új irány és egyre erősebb népszerűségnek örvend – ami végeredményben az információ áramlás, edukáció és a fokozódó egészségtudatos trendek hatásaként könyvelhető el.

Így alakul át a szép lassan a füst párává – haladva egy füstmentes világ felé.

 

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

LEGKEDVELTEBB