fustmentesvilag.hu
Oldal kiválasztása

DohányKult – reklámoktól a tilalmakig

2023. febr. 24. | #körkép | 0 hozzászólás

Az elmúlt közel hatszáz évben a dohány és a dohányzás európai és amerikai történetében széles skálán mozgott az erről alkotott kép. Emlegették csodanövényként, termesztették dísz- és gyógynövényként, használták társadalmi státusszimbólumként, a huszadik században az egyik legmenőbb közösségi szokásként jelent meg. A 2000-es évek elején elindult egy reverz folyamat – megjelentek a dohány kereskedelmi terjesztésénék robusztus és szigorú szabályozásai, az okozott egészségügyi károk hangúlyozása, valamint a dohánytermékek reklámozásának teljes tilalma.

Az első dohányreklám

Az első, nem modern értelemben vett reklám a word-of-mouth azaz a szájmarketing volt. Ezt Jean Nicot hajtotta végre – akiről a dohány hatóanyagát is elnevezték – azzal, hogy Medici Katalinnak a dohányzást javasolta migrénes fejfájásainak enyhítésére. Tudomásunk szerint ő maga nem dohányzott és érdekes lenne, ha megmutathatnánk neki mit indított útjára Európa-szerte. A korabeli tiltásokkal ellentétben II. József támogatta a dohányzást és a magának a növénynek a termesztését. Az 1848-49-es szabadságharc előtt 50.000 mázsa értékesítést történt magyarországi községekből, ahová a király maga hozatott amerikai dohánymagot.

 

forrás: dohanymuzeum.hu

A Debreceni Kalendárium ajánlása így szól: „ez a hónap a házasodás, a feredés, és a dohányzás ideje.”

Az 1800-as években hatalmas fejlődésnek indult az dohányipar, a gyártást a gépeket fejleszteni kezdték, sorra nyíltak Magyarországon, és világszerte a dohánygyárak – rengeteg embernek adva ezzel megélhetést. A magánvállalkozások gombamód kezdtek szaporodni mígnem 1851-ben császári parancsra a dohánygyártás állami monopólium lett és a termelést központilag kezdték el szabályozni és szervezni. Ez némileg átalakította az ipart és a piacot, ám a dohányzás népszerűsége töretlen maradt, sőt. Elindultak a különböző reklámkampányok, szinte ezzel egyidőben fejlődött vált kifinomult tudománnyá a reklámpszichológia – ezt mutatja a szinte célcsoportszegmentált fogyasztásösztönző kommunikáció.

forrás: dohanymuzeum.hu

A cigaretta hazai élete

1865-ben Magyarországra is elért a dohányzás legújabb formája, a cigaretta. 1915-re már 22 állami dohánygyár működött. 1927-ben évi kétmilliárd darab cigarettát füstölt el az ország – és ez már egy visszaeső szám, mert ekkor jelentek meg az első iratok, amelyek a dohányzás ártalmairól szóltak – homlokegyenest a korábban egészségügyi problémák kezelésére ajánlott reklámokhoz képest. Ettől a ponttól kezdve elindult egy kettős kommunikáció – a pro mellett megjelentek a kontrák is. Ahogy korábbi cikkünkben is írtuk (idelinkelni a füstön innen és túl cikkünket) a dohányipar jelentős és szinte kiapadhatatlan pénzforrást, valamint rengeteg ember megélhetését adta, így a megjelenő egészségügyi állásfoglalások mellett népszerűsítése tovább folytatódott.

Hosszú időn át, egészen a 2000-es évek elejéig kétféle kommunikáció zajlott.
Az egyre erősödő hangok, orvosi kutatások, és állasfoglalások, amelyek egyértelművé tették, hogy a dohányzás halálos betegségek forrása, végül 2008-ban a magyarországi közvetett és közvetlen reklámtilalom törvénybeiktatását eredményezte. Eddig a pontig plakátokon, újságokban és magazinokban, prospektusokban, szórólapokon, tévéreklámokban, filmekben különböző nyílt és közvetett, professzionálisan kidolgozott reklámokat láthattunk – hazai és nemzetközi viszonylatban. Álljon itt most néhány példa reklámoktól egészen a tilalmakig – néhányukat az idősebb generáció talán még élőben is láthatta.

A dohányreklámoktól a tilalmakig

Korai dohányreklám

Korai dohányreklám

Nikotex reklámok

Nikotex reklámok

USA orvosi nyilatkozat az "egészséges cigarettáról"

USA orvosi nyilatkozat az „egészséges cigarettáról”

Viceroy filteres cigaretta reklám

Viceroy filteres cigaretta reklám

Múlt századi cigarettareklámok

Múlt századi cigarettareklámok

Színészek mint cigaretta influenszerek

Színészek mint cigaretta influenszerek

Színészek mint cigaretta influenszerek II.

Színészek mint cigaretta influenszerek II.

Flinstones-ék is cigarettáznak

Flinstones-ék is cigarettáztak

Kool cigarettamárka reklámja egy USA orvos által

Kool cigarettamárka reklámja egy USA orvos által

Nikotex reklámok II.

Nikotex reklámok II.

Nikotex reklámok III.

Nikotex reklámok III.

Nikotex reklámok IV.

Nikotex reklámok IV.

Sopianae dobozok evolúciója

Sopianae dobozok evolúciója

Sopianae dobozok evolúciója II.

Sopianae dobozok evolúciója II.

Sopianae dobozok evolúciója III.

Sopianae dobozok evolúciója III.

Sopianae dobozok 2023-ban

Sopianae dobozok 2023-ban

 

 

 

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

LEGKEDVELTEBB